Logo Kindveiligvooruit Naar de actiemodellen! (0)
Autostoeltje bekijken en passen?
Dat kan. Kijk bij deze rubriek.
Veelgestelde vragen
Waarom achterwaarts vervoeren de meest veilige manier is

Achterwaarts - de feiten

Achterwaarts gericht - wat betekent het?

In Nederland is het de gewoonte dat ouders een voorwaarts gericht autostoeltje aanschaffen wanneer het kind uit het babyzitje (‘Maxi Cosi’) groeit. Maar dit is niet de meest veilige manier om uw kind in de auto te vervoeren.

Omdat het hoofdje onevenredig zwaar is, hun rug en wervelkolom onderontwikkeld zijn en hij/zij een gebrek aan reactievermogen en reflexen heeft, is uw kindje is met 9 maanden nog te klein om voorwaarts vervoerd te worden.

Waarom achterwaarts gericht veiliger is

Als een kind achterwaarts gericht wordt vervoerd en het krijgt een frontaal ongeluk, dan zal het hele stoeltje de klap opvangen en niet alleen de gordels. Dit zal de nek, het hoofd, de rug en de interne organen beschermen.

Bij voorwaarts gerichte autostoeltjes zijn er 3 grote risico’s:

  • nekletsel door nekbelasting, dit kan leiden tot verlamming of dood;
  • schedel- en/of hoofdletsel door aanraking met de voorstoel en/of rondslingerende brokstukken;
  • letsel aan interne organen door het snijden van de gordel.

De verhoudingen van het lichaam zijn bij een kind totaal anders dan bij een volwassene. Het hoofd is onevenredig groot in verhouding tot hun lichaam. Het hoofd van een kind weegt 25% van het totale lichaamsgewicht, bij een volwassene is dit 6%.

Kinderen hebben kwetsbare en nog niet volledig ontwikkelde nekspieren. Wanneer een kind in een voorwaarts gericht kinderzitje een frontale botsing krijgt, wordt het hoofd van het kind naar voren gegooid. Dit veroorzaakt een enorme spanning in de nek en de rug. Als de rugwervel zich bij een ongeluk te ver strekt, kan hij breken. In een voorwaarts gericht zitje is de nek onderworpen aan een kracht die gelijk is aan 180 tot 300 kilo, terwijl die in een achterwaarts gericht zitje gelijk is aan 40 tot 80 kilo.

Daarnaast is de achterkant van het hoofd (de hersenen) vergroot in vergelijking met de voorkant (het gezicht). Als een kind hoofdverwondingen heeft gaat het daarom vaak om hersenletsel.

De interne organen zijn ook kwetsbaar. De zachte ribbenkast van kinderen zal door de spanning van de gordels eerder buigen dan breken. Dit beperkt de bescherming van de interne organen zoals het hart en de milt.

Is mijn kind veilig bij een aanrijding van achteren?

De kans op een aanrijding van achteren is klein, in 5% van alle ongevallen betreft het een aanrijding van achteren. Een aanrijding van achteren gebeurt meestal bij een lagere snelheid, wanneer een voertuig bijna is gestopt of stilstaat. Er is dus een kleine impact en een geringe kans op verwondingen.

Kinderen die achterwaarts vervoerd worden kunnen natuurlijk ook gewond raken in dit soort ongevallen. In geval van een aanrijding van achteren gaat het meestal om verwonding aan de benen. Uit ervaringen blijkt dat deze verwondingen goed kunnen genezen. De verwondingen aan hoofd, nek en ruggenwervel, die ontstaan bij het voorwaarts vervoeren, zijn vaak blijvend.

Links

Wilt u meer lezen over de veiligheid van achterwaarts gerichte kinderzitjes?

Hieronder vindt u een aantal interessante links:

  • Elk jaar test de Consumentenbond de kinderzitjes voor in de auto:

    Welk kinderzitje past bij welk kind.

    Een samenvatting van de test uit 2010 kunt u hier vinden.

  • Een Engelse site die zich sterk maakt voor het bewuster maken van de veiligere autostoeltjes.

  • Dit onderzoeksproject van de ANEC, gepubliceerd in juni 2008, was bedoeld om meer inzicht te krijgen hoe kinderen in de leeftijd van drie jaar of jonger het veiligst in auto’s vervoerd kunnen worden.

    De studie onderzocht de hypothese dat het vervoeren van kinderen in achterwaarts gerichte kinderzitjes, totdat ze vier jaar oud zijn, de beste methode is voor het verbeteren van de veiligheid voor deze leeftijdsgroep. Om dit te onderzoeken werden gegevens van auto-ongelukken uit Amerika, Zweden en Engeland geanalyseerd. Hieruit is gebleken dat kinderen in de voorwaarts gerichte zitjes hoofd, hals, borst en buikletsel opliepen in omstandigheden waarin een achterwaarts gericht zitje veel betere bescherming had geboden. De studie concludeert, samen met alle andere onderzoekers die dit onderwerp hebben onderzocht, dat achterwaarts gerichte kinderzitjes een hoger niveau van veiligheid bieden dan voorwaarts gerichte kinderzitjes voor kinderen totdat ze vier jaar oud zijn.

    Vele dodelijke slachtoffers hadden kunnen worden voorkomen als het gebruik van achterwaarts gerichte kinderzitjes bekender zou zijn en vaker gebruikt zouden worden.

    Het volledige artikel kunt u hier vinden: ANEC-R&T-2008-TRAF-003.pdf

  • British Medical Journal (BMJ) adviseert in een artikel van 11 juni 2009 om kinderen tot het 4e levensjaar in een achterwaarts gericht kinderzitje te vervoeren.

Nieuws

I-size: nieuwe regels voor autostoeltjes

Autostoeltjes die in Europa verkocht worden, moeten aan nieuwe eisen gaan voldoen. En dat is goed nieuws want dit betekent dat kinderen langer, namelijk minimaal tot 15 maanden, achterwaarts vervoerd gaan worden.

Autostoelen die op dit moment op de markt zijn moeten het keurmerk ECE/R-44 hebben (de oranje sticker op het stoeltje). Deze wordt vervangen door de i-Size standaard, ECE/R-129.

I-Size = De nieuwe generatie ISOfix autostoeltjes

Wat zijn de grootste voordelen van de nieuwe i-Size regels?

  • Kinderen moeten tot 15 maanden oud achterwaarts vervoerd kunnen worden (dit is momenteel tot 9 kilo, ongeveer 6/9 maanden oud).
  • De autostoel gaat nu ook worden gekeurd op de bescherming bij een zijwaartse botsing.
  • De installatie in auto’s wordt gestandaardiseerd. Dit vermindert de kans op foutief gebruik en maakt het uitwisselen van de autostoel naar een andere auto gemakkelijker. I-Size zitjes passen op ieder 'i-Size ready' gelabelde zitplaats. Autofabrikanten voorzien nieuwe auto's van deze labels.
  • Er komt een classificatie op basis van minimale en maximale lengte (net als de kledingmaten) en niet meer op gewicht.

Naast de nieuwe norm blijven de huidige ECE/R44-kinderzitjes gewoon bestaan. Aan deze autostoeltjes verandert vooralsnog niets en de zitjes bieden goede veiligheid, mits deze correct zijn geïnstalleerd.

Het is dus niet nodig een nieuw i-Size kinderzitje te kopen; bestaande autostoeltjes kunt u nog gewoon gebruiken. Als de nieuwe norm, die voluit ECE/R129 heet, op termijn voor alle kinderzitjes van kracht is, wordt er geen goedkeuring meer afgegeven volgens ECE/R44. Daarna zullen de autostoeltjes met dit keurmerk langzaamaan uit de schappen verdwijnen.

Alle autostoeltjes die te koop zijn bij Kindveiligvooruit hebben het ECE/R-44 keurmerk en zijn goedgekeurd om kinderen achterwaarts te vervoeren.

De mening van experts

Volvo

Volvo introduceerde in 1972 het eerste achterwaarts gerichte kinderzitje. Waarom?

Volvo heeft een studie gedaan naar verkeersongevallen. Er zijn 13.000 ongelukken bestudeerd, waarbij 800 kinderen tussen de 0 en 4 jaar als passagier betrokken waren. Bij het achterwaarts autostoeltje is het risico op ernstig letsel 8% en bij het gebruik van een voorwaarts autostoeltje is dit 40%.

'Bij een frontale aanrijding wordt het lichaam op deze manier veel meer ondersteund, waardoor bewegingen van het hoofd ten opzichte van het lichaam tot een minimum beperkt blijven'. Pas in de puberteit is de verhouding tussen hoofd en lichaam even groot als bij een volwassene, zijn de nekwervels volgroeid en is het tussenliggende kraakbeen uitgehard.

Duitse organisaties ADAC en Stiftung Warentest

In de laatste jaren hebben de Duitse organisaties ADAC en Stiftung Warentest onderzoek gedaan naar het testen van autozitjes. Het resultaat is dat geen van de 50 crashtests met voorwaarts gerichte zitjes hetzelfde veiligheidsniveau behaalt als achterwaarts gerichte zitjes. Dit is hetzelfde onderzoeksresultaat als testen van bedrijven zoals Volvo hebben opgeleverd.

Prof. dr. med. Inggard Lereim

Voorzitter van de Noorse Verkeer Medische Organisatie

'Ik raad aan om kinderen zo lang mogelijk in achterwaarts gerichte zitjes te vervoeren. Kleine kinderen hebben grote hoofden en een onvoldoende ontwikkeld skelet en spierstelsel. Bij frontale ongevallen lopen kleine kinderen in een correct bevestigd achterwaarts gericht zitje nagenoeg geen kans op ernstig neurologisch letsel of overlijden. In een voorwaarts gericht zitje zal het grote kinderhoofdje naar voren schieten bij een frontale botsing met het risico op zwaar hoofd- en nekletsel. Als een kind in een achterwaarts gericht stoeltje zit is er ook minder kans dat het kind uit de riemen schiet bij een botsing en levensgevaarlijke wonden oploopt.

We hebben verschillende gevallen met zwaar letsel gezien waar kinderen uit de riemen werden geslingerd en zwaargewond raakten of overleden.

Als er een ruimteprobleem is met het plaatsen van een achterwaarts gericht zitje, dan is het aan te raden de middelste achterstoel te gebruiken, waar meestal de meeste ruimte is. We hebben al verschillende malen gezien dat kinderen hun leven is gered door een correct gemonteerd achterwaarts gericht zitje. Als u ervoor kiest de voorste passagiersstoel te gebruiken om een achterwaarts gericht zitje te monteren moet de airbag altijd worden uitgezet volgens de handleiding van de auto.'